Saturday, May 12, 2012

Perkembangan Batik


Bermula pada kurun ke-15 ianya brmula di Malaysia dan batik telah dibawa masuk secara langsung dari Kepulauan Indonesia.
Pada tahun 1911(kurun ke-20) kain batik telah mula dicipta di Malaysia pada tahun tersebut oleh Haji Che Su Bin Ishak yang berasal dari Kelantan. Kain ciptaan beliau dinamakan kain pelangi yang dihasilkan melalui teknik ikat dan celup.
Kain Perier adalah kain sutera tiruan yang digunakan. Kain Prepair di import dari Siam. Kebiasaannya kedua-dua jenis kain ini dibuat untuk selendang.
Tahun 1922 berlakunya perubahan dari segi teknik batik iaitu dengan menggunakan Blok Kayu ataupun Batik Cop atau Terap. Ianya adalah ukiran yang dilakukan di atas kayu untuk mempelbagaikan corak batik yang tersedia ada.
1926, semua warna batik yang digunakan dibawa masuk dari Jerman pada waktu itu. Dengan ini, bermulalah titik perubahan dalam aspek pengeluaran batik.
Tahun 1933, cara penghasilan batik melalui teknik Stensil iaitu Printing telah mula diperkenalkan. Cara ini dibawa masuk dari Thailand dan mula tersebar di Kepulauan Melayu dan Indonesia.
Blok Tembaga mula diperkenalkan bagi menggantikan Blok Kayu yang terdahulunya. Dibuat dari Indonesia.
Pada tahun 1970an, penggunaan Canting pada Batik diperkenalkan oleh Angkatan Pelukis Muda(APM).
Pewarna semulajadi diperbuat dari bahan-bahan asli yang ada dimuka bumi. Contohnya, buah kayu arang dan kulit kayu manis (warna Hitam) dan bunga-bungaan (warna biru dan kuning). Cuma terdapat satu masalah berkenaan dengan warna semulajadi ini, ianya mudah luntur.

No comments:

Post a Comment